Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.03.2011 14:00 - Приключенията на поп Постол
Автор: balkanec Категория: Забавление   
Прочетен: 4858 Коментари: 1 Гласове:
11

Последна промяна: 19.04.2011 22:36


Навярно всички истории за Хитър Петър и други герои тръгват от случки от живота на действителни хора.
Когато бях малък, моята баба ми разказваше случки от живота на нейния роднина поп Постол, които звучаха като вицове. От тях съм запомнил три-четири.

Поп Постол бил известен чешит в своята околия.
Живял едно време, когато Беломорска Тракия още била чисто българска, преди турците и гърците да ни прогонят оттам. Селото му - и селото на баба ми - се нарича Янюрен (забравих му днешното гръцко име) и се намира в околностите на градчето Софлу, което пък се намира в областта на Димотика и Дедеагач (днес Александропули).


ПОП ПОСТОЛ, МАГАРЕТО И СВЕТИИТЕ

Поп Постол обикалял няколко села и често го викали от съседно село за кръщене или сватба. Той имал едно голямо високо магаре, с което пътувал. А след церемонията, разбира се сядал на масата, хапвал и пийвал.
Един ден имал сватба в друго село. Качил се той на високото магаре, отишъл, направил венчавката, хапнал и пийнал, обаче пиенето му дошло в повече. Като рекъл да се връща се оказало, че не може да се качи на магарето.
Тогава казал:
- Айде Св. Димитре ела ми на помощ!
Засилил се, но не можал да надкрачи магарето и се свлякъл на земята. Казал:
- Айде и ти Св. Георге ела ми на помощ!
Пак се изтърсил на земята. Тогава решил да използва най-силния коз:
- Айде Св. 40 мъченици елате ми на помощ!
Тоя път като се засилил - прехвърлил магарето и се изтърсил от другата страна. Станал, изтупал се и казал:
- Ааа, много дойдохте! Много дойдохте!


ПОП ПОСТОЛ И КМЕТСКИТЕ ДЪРВА

Веднъж кмета забелязал, че дървата на кметството странно намаляват. Стигнал до извода, че вечерно време някой си примъква от тях. Напръскали ги с вар и след няколко дни тръгнали от къща на къща. Стигнали до къщата на поп Постол и гледат - пръскани дърва. Кмета запитал:
- Дядо попе, откъде са тия дърва?
- А-а-а мой са, мой са! - отговорил поп Постол.
- А защо са пръскани?
Поп Постол казал:
- Аз видях, че вие ги пръскате и взех да ги пръскам и аз - рекох, че може да е за нещо.


ПОП ПОСТОЛ И РУСКИНЯТА

Един човек от селото ходил на гурбет в Русия. Оттам си довел жена рускиня.
Веднъж попа се върнал от някъде и жена му полюбопитствала:
- Къде ходи?
- Говорих с рускинята - гордо отвърнал поп Постол.
Попадията се разсмяла:
- Че как си говорил с нея, като ни тя знае български, ни ти знаеш руски!
- Знам аз, знам! Нали знам черковния - казал поп Постол.
А ето и какъв бил разговора:
Поп Постол запитал рускинята:
- Кто тебя излъга - тука доведа?
А тя отговорила:
- Да, да...


ПОП ПОСТОЛ ВЕНЧАВА С ЛОЗОВИ ПРЪЧКИ

Поп Постол не спазвал много много каноните. Една вечер го събудили момче и момиче:
- Дядо попе, да ни венчаеш!
Навярно момчето я било откраднало без да пита техните, щом се появявали по това време.
Поп Постол се зачудил:
- Как ще ви венчавам през пости! През пости венчавки правят ли се!
- Дядо попе, много трябва!
- Добре, колко е часа?
- 12 без 15.
- Щом няма 12 може. Още не са почнали постите.
Не оставало време да ходят до черквата. Поп Постол излязъл на двора, счупил от асмата две пръчки, навил ги на венци и им ги сложил на главите:
- Ето за тебе, ето и за тебе.
Изпял каквото трябва и казал:
- Айде, венчани сте!

...

Преди няколко години ходихме по тези места с близки и се опитахме да намерим в едно съседно село - Каяджик (сега по гръцки Кириаки) къщата на дядо ми. Гърците обаче не ни казаха коя е, въпреки че по-старите със сигурност знаят.
Може пък да е било за добро, защото е известна и следната случка:

ПРИКЛЮЧЕНИЕТО С КЪЩАТА НА КАРАМИТРЕВ

Председателят на Тракийските дружества у нас ходил в Беломорието и си намерил бащината къща. Много зарадван на следващата година той минал оттам с приятели и познати и гордо ги завел на мястото, да им покаже къщата. Какво било същисването му пред мястото! Що да види: къщата съвсем я няма, а на нейно място - зелена полянка. Гърците посадили райграс...


image
Бежанки от селата Башклисе и Каяджик (Западна Тракия) в Свиленград



image
Улица полковникъ Таневъ въ Софлу



image
Софлу


image
Женска носия от Дедеагач




image
Дедеагач - българска картичка с пристанището



image
Александрополис (Дедеагач)


image
Фарът на Александрополис

image



Гласувай:
10



1. kleotemida - И ме засмя, и ме натъжи! Пуста ...
01.04.2011 22:03
И ме засмя, и ме натъжи!

Пуста българска орисия!...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: balkanec
Категория: Новини
Прочетен: 2623165
Постинги: 137
Коментари: 1647
Гласове: 3143
Архив